måndag 27 oktober 2008

Steg 4 Reklamexempel

Här är ett par exempel på hur det kan gå till när man tjänar pengar på reklam.
Länken här nedan från bingolinear är en reklamlänk av typen "Lead".
Det innebär att personen måste registrera sig på deras hemsida för att man ska få provision.

Om du klickar på länken och registrerar dig så får du 5$
Vad har du att förlora.? Du behöver inte sätta in några pengar alls. Du FÅR 5 dollar av dom att spela för.
Men jag som har annonsen på min hemsida blir ju inte lottlös. Om du gör detta så kommer även jag få lite pengar för att jag lyckades locka dig till deras hemsida. Jag får 12 kr om du registrerar dig.
Så nu hoppas jag att du gör det. Även jag behöver ju få in mina reklampengar.
Och som sagt... Vad finns det att förlora?



Nästa del inom reklam är "click".
Detta innebär att man får betalt per klick på annonsen.
Här ar ett exempel.

Fordonsvärderingen erbjuder 1.50kr per klick som görs på deras annonser.
Så om du nu provar att klicka på den så får jag 1.50 kr.
Som sagt du får väldigt gärna prova den.. =)



Nästa reklam typ är "Imp".
Det betyder att man får betalt bara för att någon ser reklambannern.
Här ar ett exempel.

Gratis Bio betalar 0.50 kr per "imp" Dessvärre innebär det att du får 50 öre när 1000 besökare har sett annonsen. Så denna typen är ingen större ide att ha på din hemsida om du inte har ett par tusen besökare om dagen.
Men dom har faktiskt ett bra erbjudande.
Det är inte svårt att få ihop till ett par gratis biobiljetter.
Gå in på sidan och registrera dig det har jag gjort.
Är uppe i 4 biljetter redan (har bara vart medlem i kanske 3 veckor).



Sen har vi reklamtypen "Sale".
Som du kanske redan på namnet hörde innebär det att man måste sälja in en produkt eller tjänst till personen.
Här ar ett exempel.

Mr.Svensson är ett nytt företag som håller på med öresauktioner.
Dom betalar 50kr per sale. Det innebär att om du registrerar dig hos dom och lägger bud på deras auktioner så kommer jag inkassera 50kr.
Men det kan vara lite svårare att få folk att nappa på en sådan annons eftersom det innebär att personen själv måste betala.
Men prova gärna den med om du vill.
Vem vet kanske du vinner en auktion på en IPHONE för 16.70kr..

Inga kommentarer: